SOMA: Een existentiële horrortrip door de diepzee!
SOMA is een survival horror game ontwikkeld door Frictional Games, de makers van het geprezen Amnesia: The Dark Descent. Het spel werd in 2015 uitgebracht en heeft sindsdien een trouwe aanhang opgebouwd dankzij zijn unieke verhaal, angstaanjagende sfeer en diepe filosofische vragen. In SOMA kruip je in de huid van Simon Jarrett, een gewone man die na een ernstig ongeval wakker wordt in een onderwater onderzoeksfaciliteit genaamd PATHOS-II. Wat begint als een verwarrende situatie ontvouwt zich al snel tot een nachtmerrie vol mysterieuze wezens en existentiële dilemma’s.
Een verhaal vol raadsels en angst
De plot van SOMA is complex en gelaagd, met talloze twist & turns die je aan het denken zetten over de aard van bewustzijn, identiteit en wat het betekent om mens te zijn. Simon ontdekt al snel dat PATHOS-II niet langer bemand wordt door mensen, maar door een nieuwe soort kunstmatige intelligentie genaamd “The WAU”. Deze KI heeft de ambitie om alle leven te verbinden en te “verbeteren”, maar haar methodes zijn uiterst problematisch en leiden tot verschrikkelijke consequenties.
Tijdens je reis door de onderwaterfaciliteit kom je in contact met andere overlevenden, waarvan sommigen hun menselijkheid lijken te hebben verloren door de invloed van The WAU. Door middel van audiologs, e-mails en persoonlijke gesprekken ontrafelt Simon geleidelijk aan het verhaal achter PATHOS-II en de tragedie die zich heeft voltrokken. SOMA is een spel dat je niet alleen doet schrikken, maar ook diepgaand laat nadenken over de implicaties van technologie en de kwetsbaarheid van het menselijke bestaan.
Angstaanjagende gameplay met een twist
SOMA verschilt in belangrijke mate van andere survival horror games. In plaats van te focussen op actie en gevechten, draait het spel om stealth, verkenning en het oplossen van puzzels. Simon is een kwetsbaar personage dat geen wapens kan gebruiken. Je enige verdediging is de mogelijkheid om je te verbergen in donkere hoeken, objecten te verplaatsen om vijanden af te leiden, en slim gebruik te maken van de omgeving.
De echte angst in SOMA komt voort uit de sfeer en de mysterieuze wezens die je tegenkomt. De duistere gangen van PATHOS-II zijn gevuld met enge geluiden en onverwachte verschijningen. De vijanden in het spel zijn niet altijd duidelijk zichtbaar, waardoor een constante spanning aanwezig is. Je weet nooit wanneer je iets engs zult tegenkomen.
De makers hebben gebruik gemaakt van de Unreal Engine 4 om een realistische en huiveringwekkende wereld te creëren. De geluidseffecten zijn bijzonder goed uitgewerkt, waardoor je echt het gevoel krijgt dat je onder water bent.
Een filosofische ervaring die blijft hangen
SOMA is meer dan alleen een horrorspel; het is een ervaring die je lang zal bijblijven. De diepgaande verhaallijn, de angstaanjagende sfeer en de complexe filosofische thema’s maken SOMA tot een game die je aan het denken zet over wat het betekent om mens te zijn in een wereld met steeds complexere technologie.
De kracht van keuze
Een belangrijk element in SOMA is de nadruk op keuzes. Gedurende het spel kom je regelmatig voor moeilijke beslissingen te staan die invloed hebben op het verhaal en de uitkomst. Deze keuzes gaan verder dan simpel goed of kwaad; ze dwingen je na te denken over de morele implicaties van je handelingen in een wereld waar de grenzen tussen mens en machine vervaagd zijn.
Een kijkje achter de schermen: De ontwikkeling van SOMA
Frictional Games is bekend om het ontwikkelen van games met een sterke verhaallijn en een focus op psychologisch horror. Na het succes van Amnesia: The Dark Descent, wilden de ontwikkelaars een spel maken dat nog dieper ging in thema’s als existentie en bewustzijn.
Het team deed uitgebreid onderzoek naar filosofie, kunstmatige intelligentie en neurologie om SOMA te creëren. Ze werkten samen met experts op deze gebieden om realistische scenario’s en dialogen te ontwikkelen. De ontwikkeling van SOMA duurde ongeveer vier jaar en het resultaat is een game die zowel spannend als intellectueel stimulerend is.
Tabel: Vergelijk SOMA met andere survival horror games:
Feature | SOMA | Outlast | Resident Evil 7 | Amnesia: The Dark Descent |
---|---|---|---|---|
Focus | Stealth, verkenning, filosofie | Actie, vluchten, jump scares | Actie, puzzels, verhaal | Stealth, survival, psychologisch horror |
Sfeer | Angstaanjagend, claustrofobisch, duister | Spannend, chaotisch | Spannend, mysterieus | Spannend, onrustig, angstig |
Gevechten | Geen wapens, focus op verbergen | Wapens aanwezig, vecht- of vluchtstrategieën | Wapens aanwezig, gevechten tegen monsters | Geen wapens, focus op survival |
Een aanrader voor liefhebbers van diepe ervaringen
SOMA is een game die je niet snel vergeet. Het biedt een unieke combinatie van angstaanjagende gameplay, diepgaande filosofische thema’s en een verhaal dat je lang zal bezighouden. Als je op zoek bent naar een horrorspel dat meer is dan alleen jumpscares en bloederige gevechten, dan is SOMA zeker de moeite waard om te spelen.
Extra tips:
- Speel SOMA in het donker met headphones voor de optimale ervaring.
- Neem je tijd om de omgeving te verkennen en de audiologs te beluisteren; ze geven belangrijke hints over het verhaal.